الأحد، 23 ديسمبر 2012

أنا لست علياء

كلمات كتبتها لما فعلته ماتسمى علياء المهدى بوقوفها عارية أمام السفارة المصرية فى السويد
 وكتبت على جسمها (( لا للشريعة نعم للعلمانية ))فى شهر ديسمبر 2012









أنا المصرية المكافحة .... أنا المصرية الصابرة .... أنا المصرية الأصيلة
أنا الفتاة التى تتحلى بالحياء ... شامخة بعلمى وما أتحلى به من صفاء
أنا من رُبيت على الأخلاق ... أنا الكل يفتخر بى فى كل لقاء
أنا الأم راعية لبيتها ... راعية لزوجها .... أنا حضن أم
أنا الأخت الحنونة التى تحن ....
أنا العابدة .... الراكعة .... الساجدة .... أنا المسلمة ... الطاهرة .... العفيفة
أنا المختمرة .... أنا المحجبة .... أنا المنتقبة
دينى الإسلام وميثاقى مبادئه .... تاجى العفاف والحياء ... دستورى الفرآن ... وهو فى قلبى
وأردده على لسانى .... وأرفعه عاليا فوق رأسى ....
مصرية .... سمراء سمرة مياه النيل ..... أفتخر بمصريتى وأسعد براية بلادى ترفرف فى الفضاء
أنا لست الفحش ... بل أنا الحياء
أنا لست الأنانية ... بل أنا كل العطاء
أنا الصفاء ... أنا النقاء ..... أنا ملكة الشرفاء
أنا لست علياء